De therapeut

portretfoto van de therapeut

Ik ben Femke Soethoudt (1982). Ik werk sinds 2007 met veel plezier en liefde in mijn eigen praktijk als kinderpsychologe, orthopedagoge en integratief kindertherapeute. Ik heb een relatie en ben sterk betrokken bij een aantal kinderen in mijn familie- en vriendenkring.

Ik heb van 2000 tot 2004 orthopedagogiek gestudeerd aan de VU in Amsterdam. Hierbij heb ik onder andere stage gelopen binnen de kinderpsychiatrie op de kinderkliniek van Triversum in Alkmaar. Hier heb ik veel geleerd van en over kinderen met psychiatrische problematiek. Als orthopedagoge heb ik van 2007 tot 2013 op de Mytylschool in Amsterdam gewerkt, nu Drostenburg. Dit is een school voor kinderen met een lichamelijke of meervoudige handicap. Hier heb ik onder andere een grote rol gespeeld in het ontwikkelen en implementeren van de 'Leerlijn Handicapbeleving',

Van 2005 tot 2009 heb ik de studie integratieve kindertherapie gedaan aan de Nederlandse Academie voor Psychotherapie in Amsterdam. Een praktische studie die sterk aansluit bij wat ik geloof, namelijk dat je kinderen pas echt kunt helpen als je ze serieus neemt en ze hun eigen kracht en kwaliteiten laat ervaren. Een open houding voor het hele kind, met alles wat er is, is de basis. In mijn praktijk werk ik op een persoonlijke manier met kinderen, hun ouders en anderen die met het kind te maken hebben. Ik vind het bijzonder werk waarbij het elke keer weer prachtig is wanneer een kind zichzelf laat zien, de benodigde moed vindt en het leven met meer ontspanning en zelfvertrouwen tegemoet treedt.

Ook na mijn studies ben ik mij blijven ontwikkelen. De afgelopen jaren heb ik mij onder andere bezig gehouden met de vraag hoe de wijsheid van het lichaam nog meer ingezet kan worden in de therapie. Ik heb een cursus Somatic Experiencing gedaan bij Maggie Kline over trauma en inmiddels leid ik zelf ook therapeuten op in het lichaamsgericht werken binnen de kindertherapie. Daarnaast heb ik mijn EMDR Master Practitioner certificaat gehaald en heb ik een training over het werken met 'Een taal erbij' gedaan. Hiermee kan ik vragen op tafel neerzetten met o.a. duplopoppetjes.

Naast mijn werk als orthopedagoge en integratief kindertherapeute heb ik tussen 2000 en 2021 ook op groepen gewerkt in de kinderopvang, onderwijs en zorg met mensen van allerlei leeftijden, niveaus en problematieken. Dit heb ik gedaan via Randstad, Drostenburg (Mytylschool) en de Joriskring (dagbesteding voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking). Dit werk heb ik met veel plezier en liefde gedaan. Inmiddels kan ik volledig van mijn werk als therapeut leven.